Home » Artiklar » Fyra tips till dig som har startat eget företag

Fyra tips till dig som har startat eget företag

Antal nystartade företag

Har du nyligen startat ett eget företag? Det är du inte ensam om. Mer än 65 tusen svenskar startar eget varje år. Dock är det en sak att starta ett företag – och en annan att få verksamheten att fungera smidigt.  

Att dra igång sin egen verksamhet kan betyda många olika saker beroende på vad din affärsidé är. Kanske blir du din egen arbetsgivare i ett enmansföretag. Eller så kanske du siktar på att ha ett större produktbolag med några anställda som arbetar tillsammans. Måhända funderar du på att hyra ut dina kompetenser som konsult på något sätt. Oavsett vad det handlar om är det utvecklande att förverkliga sin affärsidé och sig själv. Därför har vi sammanställt fyra enkla tips till dig som precis dragit igång din egen verksamhet.

1. Ha ordning och reda på ditt fysiska kontor

Grunden till ett välskött företag är ett välskött kontor. När du drar igång ett företag kan det bli mycket papper och fysiska att göra-listor som landar på skrivbordet. Trots att vi lever i det papperslösa samhället är det fortfarande mycket som sker fysiskt i våra kontorslandskap. Se först och främst till att du har ett rent och snyggt skrivbord. Organisera din fysiska brevkorg och se till att du har koll på all viktig inkommande post. Utöver det bör du även ha dedikerade förvaringsutrymmen för exempelvis fakturor, underlag och företagsordrar – bland mycket annat. Här kan både pärmar och hängmappar underlätta enormt. 

2. Förenkla vardagen med digitala molntjänster

Idag finns det många olika molntjänster på internet som du kan använda som egenföretagare. Så kallade SaaS-programvara (“software as a service”) har blivit mycket populärt de senaste åren och innebär att du inte längre behöver ladda hem och installera dyr programvara till din dator. Istället har du allt samlat på nätet där du helt sonika använder IT-tjänster via en internetuppkoppling. Om du till exempel är på jakt efter en revisor eller om du vill göra din bokföring finns det sådana tjänster att tillgå med en enkel knapptryckning. Även mycket av din korrespondens med Skatteverket går glädjande nog att sköta utan pappersexercis idag. Det finns också många liter som hjälper dig att hitta rätt utrustning. Startar du inom byggsektorn kan företag som bytupp.se hjälpa dig att hitta rätt utrustning till bra priser. Titta runt på marknaden och hitta de tjänster som passar just dig och ditt företag. Det finns en uppsjö av molnbaserade lösningar där ute som kan hjälpa just dig. 

3. Glöm inte att registrera din domän

Den som är först med att ansöka om en ledig domän brukar också få denna utan förprövning. Därför är det viktigt att du är snabb på tangenterna och registrerar ett domännamn till ditt företag så fort det bara går. Det finns gott om företag som specialiserat sig på att nosa fram nya företagsnamn och därefter snabbt registrera domännamn i hopp om att kunna sälja dom vidare. Med ett eget domännamn ger du ett seriöst intryck, inte minst genom att kunna uppvisa en officiell e-postadress som du kan använda istället för ditt Hotmail- eller Gmail-konto. Ett exempel på företag där du kan teckna din domän är Loopia, men där finns fler aktörer i både Sverige och utomlands. 

4. Skaffa en elektronisk körjournal

Kommer ditt bolag att ha en firmabil av något slag? Allt fler tjänstebilar rullar på våra vägar. Privat körning är begränsad till maximalt tio mil och det får ske vid högst tio tillfällen per år. För att inte riskera att förmånsbeskattas bör du således föra en noggrann elektronisk körjournal när du befinner dig ute på vägarna. Visserligen står det ingenstans i någon lagtext att du måste ha en elektronisk körjournal bara för att du kör en firmabil, men att försöka göra detta för hand är både omständligt och ökar risken för slarv. Om Skatteverket anser att du kör med bilen privat kan du med hjälp av en elektronisk körjournal uppvisa dokumentation på att bilen de facto använts i jobbet.